Europese biomarkt 2025: herstel, groei en kansen

De Europese markt voor biologische producten heeft in 2023 en 2024 opnieuw een groeipad ingezet na de dip in 2022. Met een omzet van €54,7 miljard in 2023 (waarvan €46,5 miljard binnen de EU) vertegenwoordigt Europa 40,9% van de wereldwijde consumptie van biologische producten – net na Noord-Amerika.  

Die positie wordt ondersteund door het feit dat zeven van de tien grootste biolanden wereldwijd zich in Europa bevinden.

 

​De grootste markten in Europa zijn Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië en het VK. Samen zijn zij goed voor twee derde van de Europese bio-omzet. 

 

In 2023 gaven Europeanen gemiddeld €66 per persoon uit aan biologische voeding (EU - lidstaten: €104). In Zwitserland en Denemarken lag dat zelfs op respectievelijk €468 en €362 per hoofd van de bevolking. 

 

Stimulans vanuit EU- en nationaal beleid 

De Europese Commissie investeert ook in 2025 fors in de promotie van biologische producten. Er is €132 miljoen beschikbaar voor campagnes binnen en buiten de EU, gericht op duurzaamheid, biologische productie en EU-kwaliteitslabels.  

Voorbeeld is een promotie van biologisch zachtfruit (2025–2027) in Nederland, België en Duitsland, met een jaarlijks budget van €400.000. 

Ook nationale overheden zetten actief in op bio: 

  • Frankrijk: campagne C’est BIO la France! (#Ayons le bioreflexe) gelanceerd in 2025, €4,6 miljoen budget, als onderdeel van Ambition Bio 2027 (doel: 18% bio-areaal in 2027).
  • Nederland: campagne Alles over biologisch (2024–2025) binnen het Actieplan Biologisch (doel: groei van 4,5% naar 15% bio-areaal in 2030). €76 miljoen beschikbaar, waarvan €50 miljoen voor marktontwikkeling en €26 miljoen voor omschakeling. 
  • EU-campagne "De mooiste boodschap is bio" liep van 2022 tot 2025 in Nederland, België, Zweden en Finland. 
  • Duitsland: doel 30% biologisch in 2030, ondersteunt supermarktcampagnes (zoals Netto BioBio, Penny Naturgut), samenwerking met o.a. WWF en educatieprogramma’s. 
  • Denemarken: nieuwe landelijke bio-campagne gepland voor 2025, met focus op jongeren en Ø-label. Eerdere campagnes zoals ‘Pure Food Joy’ (2017–2020) waren zeer succesvol.. 
  • Zweden en Noorwegen: voeren structurele campagnes via brancheorganisaties en publieke instellingen zoals scholen en ziekenhuizen. 

 

Duitsland: grootste Europese biomarkt blijft groeien 

  • €17 miljard omzet in 2024 (+5,7%); volume in H1 2024 +10% t.o.v. 2023 
  • 69% van de verkoop via supermarkten, drogisterijen en discounters 
  • Discountergroei door uitbreiding huismerken en samenwerkingen bio producentenverenigingen. 
  • Bio-speciaalzaken herstelden licht in tweede helft 2024 
  • Groenten en fruit een van populairste categorieën 
  • Landbouwareaal: 11,4% (2024)– nog ver van doel 30% in 2030 
  • Koopmotieven: gezondheid, dierenwelzijn, duurzaamheid – prijsgevoeligheid blijft uitdaging 

 

Frankrijk: heropleving via speciaalzaken en directe verkoop 

  • Nummer vier wereldwijd voor bio 
  • Groei biomarkt in 2024: +5,5–6% 
  • Supermarkten krimpen assortiment (-8,7%), terwijl bio-speciaalzaken (+8,4%) en directe verkoop (+3%) groeien 
  • +15% omzet in verse bio-groenten en -fruit door kleinere prijsverschillen met conventioneel 
  • Citrus en bananen: grootste deel van geïmporteerd biofruit 

 

Oostenrijk, Zwitserland: koplopers in bio-aandeel 

  • Oostenrijk: 11,1% bio-aandeel in 2023, +5,3% omzetgroei, belangrijke exporteur (o.a. zuivel). Groenten en fruit belangrijke categorieën. 
  • Zwitserland: hoogste bio-retail-aandeel ter wereld (11,6%) en €476 per inwoner aan bio-besteding. Meer dan 50% van de huishoudens koopt meerdere keren per week bio. Markt gedomineerd door COOP en Migros. 

 

Nederland en UK: herstel zet door 

  • Nederland 
    • +7% omzet en volume in 2024 
    • 44% van huishoudens koopt regelmatig bio 
    • 4% marktaandeel, goed voor €1,7 miljard 
    • 38,5 keer per jaar aankoopfrequentie 
  • UK 
    • +7,3% groei in 2024, £3,7 miljard (€4,5 miljard) 
    • 13e jaar op rij van groei 
    • Bio-volumes groeiden 4x sneller dan conventioneel 
    • 23% van supermarkt-bioaankopen via online 
    • +9% groei in onafhankelijke winkels 
    • Blijvende inzet overheid op promotie. Maar slechts 3% bio-landbouwareaal 

 

Conclusie 

De Europese biomarkt is in 2023 en 2024 duidelijk hersteld, met positieve vooruitzichten voor 2025. Ondanks verschillen tussen landen zijn gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn universele drijfveren.

Discounters en supermarkten zijn de belangrijkste verkoopkanalen, maar bio-speciaalzaken winnen weer terrein. Tegelijkertijd blijft het biologische landbouwareaal achter bij de consumptiegroei, wat kan leiden tot toekomstige tekorten.

Promotiecampagnes – zowel vanuit Brussel als nationaal – spelen daarom een sleutelrol in het versterken van bewustwording én het aanbod. 

 

Overzicht biomarkt Europa 

U bent hier