Oneerlijke concurrentie is al decennia een obstakel voor duurzame landbouw en eerlijke prijzen. De True Price-beweging brengt daar verandering in.
In 1984 werd in Nederland al een brief gestuurd aan minister Braks om de oneerlijke concurrentie in de landbouw aan te kaarten. Schadelijke milieu- en sociale kosten werden afgewenteld op de samenleving, terwijl duurzame bedrijven de échte kosten wél betaalden. Hoewel het principe "de vervuiler betaalt" al in 1972 door de OESO werd geïntroduceerd, is het nog steeds niet volledig doorgevoerd.
Fast forward naar vandaag: tijdens het True Price Festival in Amsterdam werd stilgestaan bij de ontwikkeling van True Pricing en de volgende stappen in 2025. De werkelijke kosten van ons voedselsysteem worden geschat op 20 biljoen euro per jaar. True Pricing biedt een concreet model om verborgen kosten zichtbaar te maken en duurzame keuzes aantrekkelijker te maken voor bedrijven en consumenten. True Pricing maakt alles duurzamer, niet per se duurder!
Op het festival werd de eerste True Price Award toegekend aan Eosta’s Organic Raingrown Avocado. Dit consumentenproduct werd erkend als pionier in het verkleinen van de True Price-gap en laat zien hoe duurzame teelt en eerlijke prijzen hand in hand gaan
Odin & Udea passen True Price toe om de werkelijke kosten van biologische bananen inzichtelijk te maken en de True Price-gap te verkleinen. Zij betalen de berekende True Price voor bananen en storten het prijsverschil met de marktprijs in een fonds.
Met een startkapitaal vanuit RVO en dit fonds is een revolving fund opgezet. Hieruit wordt geïnvesteerd in o.a. waterbesparende technieken en zonne-energie op de plantages. De extra inkomsten en kostenbesparingen die deze verbeteringen opleveren, worden door de telers terugbetaald aan het fonds, waardoor toekomstige duurzame investeringen mogelijk blijven. Dit verlaagt niet alleen de milieukosten, maar verhoogt ook de opbrengst en het inkomen van boeren.
Vermaat Catering ontdekte dat True Pricing kan bijdragen aan de verduurzaming van de voedselketen. Het populaire broodje tonijnsalade bleek 5% van de totale CO₂-uitstoot van de cateraar te veroorzaken en de True Price-analyse wees uit dat het broodje hoge sociale en milieukosten met zich mee bracht.
De oplossing? 50% tonijn vervangen door lupineboon, wat de tonijnsmaak versterkt, de CO₂-uitstoot verlaagt en ook nog eens kosten bespaart. Daarnaast wordt tonijn voortaan verantwoord ingekocht via Fish Tales. Resultaat: een smakelijker en duurzamer broodje!
Een natuurvoedingswinkel toonde de verschillen in footprint bij diverse producten: Argentijnse appels bleken in het voorjaar minder milieu impact te hebben dan Europese appels uit de koeling.
2025 wordt hét jaar om True Pricing op te schalen. Plannen zijn onder andere:
Wil jij inspelen op deze trend? Zo kun je bijdragen:
Dit is hét moment om stappen te zetten! Hulp nodig? Lees de blueprint ‘True pricing in food retail and foodservice' van TruePrice.org. Of neem contact met op met deze social entreprise en expert op het gebied van True Pricing.